Урок з теми "Теплові явища"

Урок-гра "Фізичний двобій"

Тема уроку: Теплові явища

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів з основного
             навчального матеріалу даної теми.
Показати багатогранність теплових явищ у природі, у піз-
наванності їх людиною і використання в техніці, житті.
Розвивати творче мислення учнів. Вчити цінувати думку
інших.

Хід уроку

Вчитель знайомить учнів з темою уроку та формою його проведення. Також оголошує програму двобою, правила гри. Учні обирають капітанів команд. До складу журі можуть ввійти старшокласники і лаборант.

І. Запитання-відповідь (теоретична частина двобою).

Кожна команда відповідає без підготовки на запитання вчителя. За правильну відповідь на  запитання команда отримує один бал.

Можливі варіанти запитань

1. Що називають кількістю теплоти?
2. Що таке конвекція?
3. Що називають питомою теплотою плавлення?
4. Що називають питомою теплотою пароутворення? 
5. При якій температурі відбувається випаровування води?
6. Яку максимальну температуру можна виміряти спиртовим термометром?
7. Що називають тепловим рухом?
8. Що називається внутрішньою енергією тіла?
9. Від чого залежить кількість теплоти, потрібна для нагрівання тіла?
10. В якому агрегатному стані перебуває ртуть у звичайних умовах?
11. Що відбувається з температурою води під час її кипіння?
12. В якому із видів теплопередачі енергія переноситься самими струменями газу або рідини?
Кожна з команд відповідає на десять запитань.

ІІ. Ти – мені, я – тобі. (Двобій між учасниками команд)

Три учасника від кожної команди повинні заздалегідь підготувати цікаві запитання з теми. Кожний з учасників вибирає  суперника і ставить йому запитання. Правильна відповідь – 2 бали.
Варіанти питань, підготовлених дітьми:
1. Шерсть оленя має форму тоненьких трубочок, наповнених повітрям. Яке це має значення? (Повітря є поганий провідник тепла, а тому така шерсть краще захищає від холоду.)
2. Коли лід може бути нагрівником? (Лід може бути нагрівником при контакті з тілами, температура яких менша його температури. Так як температура утворення льоду за нормальних умов 273К, то температура тіл, для яких лід є нагрівником, повинна бути менша цієї температури.)
3. Навіть у безвітряну погоду листя осики весь час тремтить, створюючи шум. Чому? (Навіть у найтихішу погоду над землею рухаються вертикальні потоки повітря. Струмені теплого повітря піднімаються вгору, холодні опускаються. Листки осики мають тоненькі довгі черешки, чутливі до найменших переміщень повітря.)
4. Що холоне швидше в однакових умовах: бульйон чи чай? Чому? (Швидше холоне чай. Бульйон покривається тонкою плівкою жиру, яка має малу теплопровідність.)
5. Чому зимою для звільнення тротуарів від льоду їх посипають сіллю? (Суміш льоду з сіллю має більш низьку температуру плавлення, ніж чистий лід. Оскільки температура оточуючого повітря вища цієї температури плавлення, суміш починає швидко плавитись.)
6. У спеку жителі пустелі одягають теплий (ватяний чи хутряний) одяг. Чим це можна пояснити? (Одяг із хутра має дуже низьку теплопровідність і є хорошим теплоізолятором. Тому  він зменшує при високих температурах приплив тепла до тіла.)

ІІІ. Двобій практиків. (Практична частина двобою.)

По одному учаснику з команд проводять і пояснюють досліди з даної теми. За правильне виконання і пояснення роботи – 5 балів.
Учитель може запропонувати учням досліди "Таємнича вертушка" , "Бумажна каструля", "Папір, що не горить" і т. д., взяті з книги      Я. І. Перельман "Занимательная физика".

ІV. Двобій капітанів. ( Розв'язування задач)

Капітани на дошці розв'язують задачі. За правильне рішення – 10 балів.
Задача 1. В латунний калориметр масою 128 г, що містить 240 г води при температурі 8,40С, опустили металеве тіло масою 192 г, нагріте до 1000С. Кінцева температура, що встановилась в калориметрі 21,50С. Визначте питому теплоємність досліджувального тіла.
Задача 2. Щоб дістати цементний розчин, змішали 250 кг цементу і 1500 кг піску при температурі 50С, а 300 кг води при 400С. Визначити температуру розчину, якщо питома теплоємність цементу 0,83х103 Дж/кг К

Підсумок уроку. Підсумки гри підводить журі, враховуючи результати всіх конкурсів.
    



2 коментарі:

  1. Оригінально, цікаво, актуально і дуже корисно для вчителів і учнів. Щиро дякую!

    ВідповістиВидалити
  2. Дуже сподобалась Ваша розробка уроку. Дякую!

    ВідповістиВидалити