Урок з теми "Архімедова сила. Плавання тіл"

Узагальнюючий урок
7 клас

Тема: Архімедова сила. Плавання тіл

Мета: повторити та узагальнити основні положення теми "Архімедова сила. Плавання тіл";
розвинути елементи соціальної, інформаційної компетентностей, пізнавальну активність учнів;
показати прояви законів фізики в живій природі.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Обладнання: набір роздаткового матеріалу; таблиця "Дорога до успіху"; склянка з чистою водою; скляна з розчином солі; тонка свічка; картон.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Вступне слово вчителя.

Запитання до учнів: що необхідно знати та вміти для успішного засвоєння теми з фізики.
Можлива відповідь: теоретичний матеріал, формули, вміння розв'язувати задачі, проведення та пояснення експерименту, практична значимість вивченого.
Вчитель з учнями будує сходинки– шлях до успіху.
Шлях до успіху




Вчитель наголошує на тому, що при проходженні кожної з сходинок всі учасники навчального процесу будуть задоволеними: учні – від якості здобутих знань, а вчитель – від рівня засвоєння учнями вивченого матеріалу.

ІІІ. Повторення вивченого матеріалу (здійснюється за схемою "сходинки").

1) Знання теоретичного матеріалу перевіряється в процесі фронтального опитування учнів учителем. На цьому етапі проводиться гра "Я десь це бачив!". Учням пропонується пояснити, що зображено на запропонованих малюнках. (малюнки взяті з підручника "Фізика 8. Ф.Я. Божинова, І.Ю. Ненашев, М.М. Кірюхін" з теми "Виштовхувальна сила": малюнки 23.3, 24.2, 24.3, 25.2, 25.3)

2) Розв'язування задач.

а) Учні самостійно розв'язують запропоновані їм задачі за рівнями складності. Вчитель надає допомогу тим учням, які не можуть впоратись самостійно, і перевіряє правильність рішень.

1. Визначте виштовхувальну силу, що діє на тіло об'ємом 150 см3, занурене в морську воду. 
2. Обчисліть об'єм тіла, зануреного у чисту воду, якщо виштовхувальна сила дорівнює 100 Н.
3. Якими будуть покази динамометра, якщо підвішений до нього вантаж масою 1,6 кг та об'ємом 1000 см3, занурити у воду?

б) Клас розбивається на три групи: дві команди і група експертів. Кожній з команд пропонується скласти умову задачі за поданим малюнком і розв'язати дану задачу біля дошки.






3) Експериментальна частина. Учням пропонуються досліди, які вони повинні пояснити:
а) плавання шматочка картоплі у чистій воді, у розчині солі;
б) плавання запаленої свічки у воді.

4) Практичне застосування здобутих знань. Цей етап проводиться у вигляді гри "Вірю-не вірю". Учитель роздає учням картки двох кольорів. Якщо вони вважають, що твердження вірне, то піднямають картку зеленого кольору, якщо ні – червоного.

Твердження:
1.   На кордоні мід Йорданією та Ізраєлем знаходиться море, яке по суті є великим озером. Купаючись в цьому озері, людина дуже мало занурюється у воду і ніколи не може втопитись в ньому. (Мертве море, густина води 1160 кг/м3).
2. Густина багатьох тварин та рослин, що мешкають у воді, мало відрізняється від густини води.
3. Кити регулюють глибину свого занурення за рахунок зменшення і збільшення об'єму легенів.
4.     Пластмасова кулька, занурена у воду тоне.
5.     Камінь легше підіймати у воду, ніж у повітрі.

Учитель коментує кожне з тверджень, дає правильну відповідь та пояснює її.

6) Додаткова інформація. Один з учнів заздалегідь готує повідомлення про життя та діяльність Архімеда, котру заслуховують на уроці.


IV. Підсумок уроку. Оцінювання досягнень учнів, оголошення домашнього завдання.

1 коментар: