Урок з теми "Око. Дефекти зору"

Урок фізики. 7 клас

Тема: Око. Дефекти зору

Мета: навчальна: ознайомити учнів із будовою ока як оптичною системою, з найбільш поширеними дефектами зору – короткозорістю і далекозорістю та методами їх виправлення; розширити знання учнів про властивості ока, гігієну зору; показати прояви законів фізики  в живій природі;
розвиваюча: розвивати в учнів такі групи компетентностей:
1) полікультурні ( опанування культурою спілкування в процесі проведення ділової гри);
2) інформаційні (розвиток уміння використовувати різноманітну інформацію);
3) саморозвитку і самоосвіти ( розвивати потреби і готовність навчатися);
виховна: виховувати комунікативні якості в процесі  колективного виконання завдань; толерантність; сприяти підвищенню самооцінки учня шляхом залучення до індивідуально-групової роботи.

Тип уроку: комбінований.

Міжпредметні зв'язки: географія, біологія.

Обладнання: набір роздаткового матеріалу, схема плану уроку; компютери; екран; кросворд; відеофільм; презентації «Утворення зображень в оці», «Дефекти зору».

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Вступне слово вчителя. Вчитель знайомить учнів з темою уроку, структурою уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань. 

1) Кожний учень швидко називає слово з теми «Світлові явища».
2) Бліцопитування – учні дають короткі відповіді на поставлені учителем або однокласниками запитання з теми «Світлові явища».
3) Я десь це бачив… На екрані показують малюнки з підручника Фізика 7 клас (Ф.Я. Божинова, М.М. Кірюхін). Діти повинні пояснити, що зображено на малюнках.





 


ІV. Вивчення нового матеріалу.














1.    На екрані – слайди-зображення очей. Звучить пісня Св. Вакарчука "Твої зелені очі".

Учитель. Отже, тема нашого уроку «Очі. Дефекти зору». Як ви вже знаєте наші очі відрізняються кольором, формою, але всі вони мають однакову будову. Саме з будовою ока  і тим, як утворюється і сприймається оком зображення, які дефекти зору існують і як їх усунути нас познайомить наші доповідачі. (Клас заздалегідь був розділений на групи, кожна з яких отримала певні завдання)

Перша група.  Анатомічна будова ока, утворення зображення на сітківці ока. Перегляд відеофільму «Одержання зображення на сітківці ока».  

      Друга група. Властивості ока : акомодація; адаптація; гострота зору.

Третя група. Вади зору: короткозорість, далекозорість.





2. Музична пауза. Учням пропонуються фрагменти музичних творів. Діти знаходять слова з теми і пояснюють їх фізичну суть.
Пропоновані пісні: 
1) "Эти глаза напротив", В. Ободзинський;
2) "Звезда по имени Солнце", В. Цой;
3) "Восьмий колір", гурт "Моторолла";
4) "Её глаза", гурт Би-2;
5) "Ніч яка місячна...", саундтрек з кінофільму "В бой идут одни "старики".

 Четверта група. Як бачать різні тварини і птахи.









Додаткова інформація:

Протягом століть люди навіть не здогадувались, як бачать світ інші тварини. Але сьогодні наукові дослідження дають нам змогу зазирнути у дивовижний світ зорової різноманітності.

Кінь

Кінь, як і люди, сприймає окремо зображення від правого та від лівого ока. Як картинки з двох різних моніторів. Ми не помічаємо цього тому, що зображення, отримані кожним оком підсвідомо об'єднуються у зоровому аналізаторі (корі головного мозку в єдиний образ. Але очі у коня розташовані по різні сторони голови, дві картикни не нашаровуються, і вони не бачать рельєфно. До того ж по центру виникає "сліпа зона".

Мавпа

Мавпи бачать практично як люди. Схоплюють картинку через червоний, зелений та синій кольори. Але єдиного видового бачення світу у мавп немає. В одній і тій же мавпячій родині може бути до шести різних типів дальтонізму. Як і у своїх родичів - людей - серед приматів-самців дальтоніки зустрічаються частіше, ніж серед самок.

Голуб

Голуби можуть розрізняти буквально мільйони різних відтінків, і вони, вважаються власниками найпотужніших очей по параметру розрізнення кольорів і відтінків нашого світу. Вони мають набагато більше колбочок - один з двох типів фоторецепторів, відростків клітин сітківки ока, ніж люди, чим пояснюється здатність цих птахів бачити в спектральних діапазонах.

Кіт
Коти не можуть похвалитись гострим зором. Вони більше покладаються на нюх і слух. І хоча коти вміють розрізняти кольори, у порівнянні з людиною сприйняття кольору у них слабше. У колбочках очей котів відсутній пігмент, чутливий до червого кольору, тому їх колірний зір нагадує людський зір при дальтонізмі. Також помічено, що нерухомі предмети кішка сприймає гірше, ніж рухомі, що допомагає їй при полюванні.

Змія

Змії бачать в двох режимах. У першому вони бачать як люди, при чому досить добре розрізняють всі кольори. У другому - бачать світ немов інфрачервоний датчик, розрізняючи тепло, яке випромінюють живі істоти. Якщо ви настільки невезучий, що зустріли змію, коли вона дивиться на світ в другому режимі, то вам вже не врятуватись і не втекти. На щастя, більшість змій швидше відступить, ніж атакуватиме людину.

Бабка
Комахи мають унікальну сегментовану структуру очей - більше 30 000 очних кришталиків на кожному оці. Це дає їм унікальні сенсорні можливості. Але зоровий механізм бабки, ймовірно, найцікавіший серед всіх комах. Мозок бабки працює так швидко, що дозволяє сприймати навколишній світ ніби в "уповільненому" режимі, що допомагає швидко реагувати на зовнішні загрози. Комахи розрізняють кольори, але, звичайно, не так ясно, як інші тварини.

П’ята група. Охорона зору. (Учні розробили памятки щодо збереження зору). Проводять гімнастику для очей.



Бережи очі!
1. Не можна читати лежачи.
2. Не можна читати, коли погане освітлення.
3. Промені світла повинні падати на книгу зліва або зверху.
4. Книгу тримати не ближче, ніж 25 см від очей.
5. Не можна читати книгу і дивитися телевізор одночасно: це може призвести до перенапруження очей.
6. Кожну годину потрібно давати очам відпочити 10-15 хвилин.
7. Не можна читати в транспорті.
8. Обмежити час перебування перед телевізором і компютером.
9. Раціон дитини повинен бути не тільки смачним, але й корисним, досить збагаченим білковою їжею. Особливо слід звернути увагу на фрукти, овочі, рибу і м'ясо.
10. Мінімум 1 раз на рік проходити огляд у спеціаліста, щоб виявити проблеми із зором на початкових етапах.


V. Перевірка засвоєння вивченого матеріалу. Гра «Вірю – не вірю». Учитель говорить дітям певні твердження, якщо діти погоджуються зі сказаним, то вони підіймають прапорець зеленого кольору, якщо ні  – червоного.

VІ. Повторення теми «Світлові явища». 
Експрес - тести з теми „Світлові явища”
1. Фокусну відстань лінзи вимірюють в ...
А. ... метрах
Б. ... метрах за секунду
В. ... секундах
2. Яке явище вивчав Ньютон в своїх оптичних дослідах за допомогою скляної трикутної призми?
А. ... дисперсію світла
Б. ... відбивання світла
В. …заломлення світла
3. Якщо промінь світла переходить із середовища з меншою оптичною густиною у середовище з більшою оптичною густиною, то кут заломлення є …
А. ... меншим, ніж кут падіння
Б. ... більшим, ніж кут падіння
В. … дорівнює куту падіння
4. Зазвичай опуклі лінзи є …
            А. …збиральними
Б. … розсіювальними
5. У прозорому однорідному середовищі світло поширюється:
А. прямолінійно
Б. криволінійно
В. під кутом до горизонту
6. Зміну напрямку поширення світла в разі його проходження через межу поділу двох середовищ називають ...
А. ... заломленням світла
Б. ... відбиванням світла
7. Закони відбивання світла встановив …
           А. …Евклід
           Б. … Ньютон
           В. … Галілей
8.  Кут падіння дорівнює 45. Чому дорівнює кут між падаючим і відбитим променями?
           А. …45
           Б. …90
           В. …120
9.  Кут падіння – це кут між
           А. … площиною горизонту і падаючим променем
           Б. … падаючим променем і перпендикуляром
           В. … падаючим і відбитим променями
10.  Які дефекти зору можна корегувати за допомогою окулярів
           А. … косоокість
            Б. … дальтонізм
            В. … короткозорість, далекозорість.


VІ. Розповідь учителя  про сліпого художника Есрефа Армагана і ілюстрація його картин.

Есреф Армаган ніколи не побачить сонячного світла або зелені весняної трави - він сліпий від сліпий від народження, але запросто може намалювати їх. Прості та гармонійні картини цього дивовижного художника підкорили глядачів з усього світу. Зараз Есреф Армаган переважно пише з використання гуаші, а починав свої експерименти він з масляними фарбами. Художник не використовує пензлики, у якосіт робочого інструменту він використовує власні пальці.








VІ.  Підсумок уроку. Домашнє завдання: вивчити параграф 28, повторити тему «Будова речовини»  


У матеріалах урока використано інформацію, що перебуває у відкритому доступі в мережі Інтернет.

























3 коментарі:

  1. Цікавий урок був,спасибі!!!

    ВідповістиВидалити
  2. дуже цікавий матеріал,багато фактів собі взяв до уваги)

    ВідповістиВидалити
  3. З усіх матеріалів цей сподобався найбільше. Дуже інформативно і доступно для школяра будь-якого віку. А головне - цікаво! Дякую Вам за Вашу працю.

    ВідповістиВидалити